Central Vietnam

Zo mag je dit deel van Vietnam dat wij nu bezoeken wel noemen Het ligt halfweg tussen Hanoi en Saigon, beide richtingen 1000 km. We zijn ruim een week in deze omgeving om de topics te bezoeken. Op woensdag 13 maart huren we een motorfietsje om de Vinh Moc tunnels te bezoeken. Vinh Moc. Ten tijde van de Vietnam oorlog was dit een knooppunt van de Vietcong voor het bevoorraden van hun guerrilla troepen aan het front. Om die reden is het voortdurend zwaar gebombardeerd door de Amerikanen het gevolg was dat het completen dorp ondergronds ging, letterlijk. In de limestone heuvel werd een gangen complex van ruim 2,5 km uitgehakt met gangen op 12, 18 en 22 meter diepte waar het hele dorp kon en ging wonen. Ondergronds werd er munitie opgeslagen en gefabriceerd. De gangen zijn 1,70 meter hoog en 0,9 meter breed, niet al te ruim dus. Het is onvoorstelbaar dat mensen hier hebben geleefd! Daarna zijn we doorgereden naar de brug over de Bien Hai River. Hier zetelde de staf van VN om toezicht te houden op het na leven van het militair vrijhouden van een strook van 6 mijl breed die Noord en Zuid Vietnam scheiden, de z.g. DMZ. Best wel indrukwekkend. De volgende dag zijn we verder gefietst naar Huè, in de ochtend regen! Zitten we niet op te wachten. In Huè nemen we onze intrek in hetzelfde hotel als 3 jaar terug met een prima kamer op de 7 verdieping met een fantastisch uitzicht op de stad en omgeving van af het balkon, top! Op vrijdag maken we een stadstourtje en bezoeken de local market, de Dieu National Pagode, die een restauratie ondergaat ☹ en het Generaal museum met een schitterende collectie gebruiksvoorwerpen van de emperors, met name die van de Nguyen dynastie. Tot slot maken we een riverboat tocht in een private bot naar de An Hoa Tempel 6 km buiten de stad aan de rivier. Een heel bijzondere tempel en vooral bekend om de monnik die in  1963 van hier naar Saigon reed om zichzelf daar in brand te steken voor het regeringsgebouw als protest tegen de behandeling van monniken als tweederangs burgers dor het regiem. Op zaterdag bezoeken we de hele dag de citadel, ook wel de Verboden Stad genoemd. Van hieruit werd door de empereror Vietnam bestuurd. Tijdens de Vietnam oorlog werd dit vooral gebruikt door de Vietcong als opslagplaats van wapentuig in de veronderstelling dat de Amerikanen het complex vanwege de historische en culturele betekenis met rust zouden late. De Amerikanen hebben het geheel complex van 148 gebouwen, na herhaaldelijke waarschuwingen, platgebombardeerd. OP dit moment zijn er weer zo een 25 gebouwen hersteld. Het is heerlijk hier een hele dag op je gemak te dwalen. Deze Verboden stad tont heel veel gelijkenis met de Verboden stad in Beijing (China).
De volgende dag op weg naar Hoi An. Omdat dit te ver voor ons is om op 1 dag te fietsen maken ben we een tussenstop in Lang Co, een dorpje aan een prachtig meer dat in verbinding met zee staat. We fietsen de eerste dag door 2 tunnels waar het eigenlijk niet toegestaan is te fietsen, best een beetje link maar het alternatief is 2 keer een behoorlijke klim maken van een paar honderd meter hoogte. Mat alle verlichting die we hebben aan en kuipend langs de zijkanten komen ongedeerd aan de andere kant van de berg 😊 de tweede dag gaan we door een tunnel van +/- 12 km. Hier is het echter goed gergeld, de fietsen gaan net als de brommers van de locals op een vrachtwagentje en wij in een busje de tunnel door. De rit naar Hoi An gat verder langs een baai van wel 10 km lengte naaar Da Nang. Hier rijden we eerst naar het Treinstation om te informeren hoe onze fietsen mee kunnen op de trein. Het blijkt dat we deze de dag voor ons vertrek bij een transporteur kunnen aanbieden die de fietsen dan met een andere trein dan waar wij inreizen naar Saigon vervoert. We weten nu dus dat we de dag voor vertrek in Dan Nang moeten zijn. In Hoi An boeken we een magnifieke kamer in een Villa Hotel op 2 km buiten de stad. Niet alleen de kamer is top maar ook het uitzicht vanaf het balkon over de rivier is geweldig. Het kan iet op want dit onderkomen heeft ook nog een heel mooi zwembad. ’s Avonds is het lastig om ergens wat te eten te krijgen, als we wat vinden en aan het eten zijn komt de buurman van het restaurantje waar we eten ruzie schoppen met de eigenaar, een potje thaiboksen kan er ook nog wel bij 😊 We blijven 2 dagen in Hoi An, ’s morgens lekker aan het zwembad luieren en in de namiddag op een fiets van het hotel naar Hoi An. Wat wandelen door de pittoreske staatjes met hun mooie geveltjes van de voormalige Chinese en Japanse handelshuizen afgewisseld door tempeltjes en de congregatiehallen van de Chineze Kongsi’s. aan de rivier is het ’s avonds hel gezellig maar ook superdruk. Hoi An wordt overspoeld door toeristen. Het is er nu vele malen drukker dan in 2016 toen we hier ook waren. Op donderdag fietsen we op ons gemak over de kustweg terug naar Da Nang. We zetten onze spullen neer in het hotel dat we gereserveerd hebben via booking.com (dit is echt bizar, als ik het hotel binnenloop en vraag naar een kamer dan bieden zij die aan tegen de z.g. walkin price. Dat is voor deze kamen 750.000 Dong (veel te duur) als ik zeg dat een reservering via Booking.com 554.000 Dong kost beaamt men dit. Ik vraag dus toegang tot de Wifi, maak een reservering via Booking.com, loop naar binnen en heb de kamer voor 554.000 Dong. Onbegrijpelijk temeer omdat het hotel ook nog commissie aan Booking.com moet betalen.)
Als we de spullen op de kamer hebben gezet nemen we een douche en stappen op de fiets naar het treinstation waar we onze fietsen inleveren bij een vervoerder. Deze brengt de fietsen voor ons naar Saigon voor 650.000 Dong, hiervoor worden ook nog helemaal ingepakt in karton en met z’n twee in een houten krat gezet, top. We wandelen via de rivier relaxed terug naar het hotel, twee fietsen armer 😉
Op vrijdag bij het uitchecken de bagage in de plunjebalen in bewaring gegeven bij het hotel en gaan we de stad in. De nachttrein die wij hebben vertrekt om 22:36 uur dus we hebben nog een lekker dagje. We bezoeken twee heel goede musea, het Da Nang Provincial Museum en het Na Dang Cham Museum. Rond 20:00 uur weer terug bij het hotel, we mogen even gebruik maken van een douche (met handdoek van het hotel) en gaan met de taxi rond 21:15 uur naar het station. Daar aangekomen is het niet lang wachten meer voor de trein komt. Wij hebben de twee onderbedden in een 4 bedden Cabin softsleeper, prima geen klimwerk om in je bed te komen. Na de bagage zo goed mogelijk te hebben weggestouwd (ook die van de bovenburen) een biertje en een borrel en daarna een tukje doen, slapend op weg naar Saigon, hoe lui kunnen we reizen?

Voor Foto’s klik op de onderstaande link, deze geeft je toegang tot de foto’s geplaatst in een One Drive Map, veel kijk plezier 😊

Foto Impressie Reis 2019 (03)

 

3 gedachten over “Central Vietnam

  1. Hopelijk hebben jullie in de Cabin Soft Sleeper goed kunnen uitrusten van alle reis inspanningen! Leuk om via jullie weer een “opfriscursus Vietnam” te krijgen!
    Toch wel een heel andere wereld dan hier nu bij ons met de Brexit-en klimaatperikelen en, oh ja, ook nog ons nieuwe politieke fenomeen van na de provinciale Statenverkiezingen. Hopelijk blijft dat overigens echt provinciaal !
    Maar gelukkig nu hier ook het voorjaar! “Een nieuwe lente en een nieuw geluid”
    Nog een heel goede en voorspoedige voortzetting van jullie bijzondere reis!
    Hartelijke groet van ons,
    Joop en Bregje

    1. Hoi,

      Een reis vol tegenstellingen. eerst met gevaar voor eigen leven fietsen door een tunnel en daarna super de luxe per trein verder. Maar dat maakt het lezen leuk.
      Op naar de volgende avonturen in Saigon.

      Liefs,

      Aty

  2. Hoi Bart en Ange,
    Zo voor het lezen van dit verhaal heb ik even een halve vrije dag in mijn agenda moeten maken 🙂 wat een info, klinkt allemaal super.
    Groet Ginie

Laat een reactie achter op Ginie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *