The Asian Way

in Cultureel opzicht heeft de westkust van Thailand niet echt veel bijzonders te bieden, natuurlijk zijn er wel de Tempels maar deze zijn niet bijzonder. Ook zijn er geen ruïne steden zoals we vorig jaar veelvuldig bezocht hebben, af en toe is er wel een museum. Wat er wel is zijn uitzonderlijk mooie stranden en baaien die elkaar maar blijven opvolgen met mooi eilanden vlak voor de kust om het panorama af te maken. Werkelijk magnifiek. Het fietsen in deze omgeving is dan ook een feest, zeker over de kleinere wegen (Ange deelt deze mening niet geheel 😊)Dat het hier mooi fietsen is ontdekken ook steeds meer West Europeanen want we komen regelmatig fietsvakantiegangers zoals wij. Dit gaat zo door van Bangkok tot aan Chumphon, waar wij verder naar het Zuiden gaan verdwijnen zij uit beeld. Met hen ook de voorzieningen zoals onderkomens en restaurantjes langs de weg. We rijden nu vaak kilometers met z’n twee zonder ook maar iemand of iets tegen te komen. Ook spreekt in deze streken bijna niemand Engels. De eerste grote stad die we aandoen vanaf Chumphon is Surat Thani, het is een echte business Town waar voor een toerist niet veel te beleven is. Als we ’s avonds naar de Nightmarket gaan worden we op de schouders getikt door de Russische fietsers uit het begin van de reis, heel leuk. In twee etappes rijden we nu door naar Nakhon Si Tammarat (NST), eindelijk een stad met een rijke geschiedenis. Na enig zoeken vinden we een goede bungalow als onderkomen waar we 2 dagen blijven om de stad te verkennen. We bezoeken er ondermeer het Nationaal museum, het City museum (beide heel goed), een boeddhistische tempel, een van de 6 in Thailand met Cheda’s naar Sri Lankees voorbeeld (helemaal top omdat we ze herkennen uit een van onze vorige reizen naar Sri Lana). We fietsen ook naar de overblijfselen van de stadsmuur en naar de City Pillar Shrine waar elke grote stad in Thailand van voorzien is (een soort “stadsheiligdom” als centraal punt in de stad. Vanaf NST nemen we de trein om in 2 stappen van de oostkust van Thailand naar de westkust te komen. De kosten zijn belachelijk laag, voor het eerste stuk van zo’n 65 km lengte van NST naar Thung Song betalen we 13 Thai Bath p.p. dat is ongeveer € 0,34 en voor het tweede deel van zo’n 80 km lengte van Thung Song naarTrang betalen we 15 Thai Bath p.p. dat is ongeveer € 0,39. De fietsen gaan mee als ‘cargo’ en kosten 90 Thai Bath p.f. het treinvervoer is prima, we moeten echter wel de fietsen zelf in de trein zien te hijsen, wat niet vanzelf gaat. Ook kom je wel ‘types’ tegen zoals een mevrouw die met ons een vierzitscompartiment deelt (alle plaatsen zijn gereserveerde plaatsen) en die meteen beslag legt op alle vier de plaatsen => eerst laten zien waar wij zitten, haar territorium wordt verkleind 😊 dan zet zij een grote tas op de plek voor Ange waar even later iemand plaatsneemt +. Zij zet de tas voor Ange d’r voeten => ik pak de (loodzware) tas op en zet die bij haar opschoot. De sfeer werd er niet beter op. Onze ruimte om te zitten wel 😊

Als we met de trein in Trang aankomen dan besluiten we die dag door te rijden naar een nietszeggend plaatsje Yan Takao met wat zoeken vinden we een aardig onderkomen. Als we ’s avonds op zoek gaan voor een hapje eten dan merken we echt in een ander deel van Thailand terecht te zijn gekomen. In tegenstelling tot de oostkust is het hier de gewoonte dat men naar de Nightmarket gaat om eten te halen om dit thuis op te eten => er zijn dus heel weinig restaurantjes. Grappig is bovendien dat de Nightmarkets gehouden worden op een deel van de straat die afgezet is voor auto’s maar waar iedereen met z’n brommer overheen gaat, niemand komt van zijn brommer af! Voor ons is het gevaarlijk als voetganger er tussendoor te lopen, voor je het weet wordt je omver gereden! Vanaf YanTakao rijden we door het Karsgebergte dat hier hoog en schitterend mooi is om te zien. De keerzijde is wel dat het behoorlijk ‘heuvelachtig’ is dus het is stevig klimmen en dalen. We zijn nu in Satun vanwaar we met de boot naar Langkawi (Maleisië) gaan. Omdat ons visum voor Thailand bijna afloopt moeten we er uiterlijk overmorgen uit. Daar de boot om 09:00 uur vertrekt en we een uur voor vertrek aanwezig moeten zijn én het 12 km fietsen is moeten we om 06:00 uur opstaan en daarop is het stuk gelopen …….. vanochtend om 06:00 uur besloten we er een rustdag van te maken. Lekker relaxen in de zon. Morgen weer een poging 😊

            

 

5 gedachten over “The Asian Way

  1. Dag lieverds,

    Met een hele brede glimlach heb ik dit stuk zitten lezen. De situatie in de trein is voor de lezer zeer vermakelijk, voor jezelf als je daar zit waarschijnlijk minder. Voor die prijs kun je trouwens nog wel een keer een trein pakken, wat een verschil in prijs met hier.
    Ben benieuwd naar de foto’s. Fijne tijd nog, liefs,

    Aty

  2. Leuk dat jullie ook Langkawi bezoeken. Annie en ik hebben in het Favehotel gezeten in Cenang. Leuke gezellige plaats. Van Langkawi door naar Penang? Ook daar hebben we fijne herinneringen aan. Helaas gingen we een dag te vroeg weg. Die avond zou de afsluiting zijn van het Chinees nieuwjaar. Lokalen adviseerden ons naar tempel te gaan boven de heuvel. Het zou een spectacel worden. Helaas wij gingen toen vroeg met de boot naar Langkawi. Wij wensen jullie heerlijke en zonnige dagen. De kou nemen we wel voor onze rekening. Groetjes, Kees

  3. Hoi Bart en Ange,
    Klinkt allemaal erg goed en dan die temperaturen bij jullie, zo heerlijk.
    Hier temperaturen rond de 0 graden. Voor mij fietsen achter de kachel 🙂

    Groetjes Ginie.

  4. Hahah,
    Als je Google op:
    loveandroad.com/top-things-to-do-in-langkawi-malaysia/
    kom je al een foto van Bart tegen 🙂
    Erg mooi in Langkawi, gaan jullie ook naar de Skybridge?

    Groetjes Ginie
    ps André heeft ook gereageerd zie ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *