Indonesia, here we come

De ritten van Malakka naar Johor Bahru, het zuidelijkste puntje van Maleisië, zijn op zich heel goed te doen door een rustige omgeving. Wel is het zo dat dat we voornamelijk over wegnummer 5 moeten rijden omdat er gaan andere doorgaande wegen zijn. Gelukkig is er weinig verkeer en soms kunnen we er vanaf om een binnendoor weggetje te nemen, heel leuk. De eerste stop vanuit Malakka is in Muar. Soms kan het wel tegen zitten en dat was dus in Muar, allereerst konden we heel moeilijk aan een fatsoenlijk hotel komen, als we daarna op zoek gaan naar iets te eten dan komen we terecht in een Foodcourt waar we als laatste kunnen bestellen. We  zijn bij een echte Chinees terecht gekomen want we hebben de laatste hap nog niet genomen of het bord en al het eetgerei wordt onder onze handen weggehaald ☹ De volgende dag treffen we het gelukkig beter, al bij aankomst in Batu Pahor, waar we om 15:00 uur arriveren, treffen we meteen een prima onderkomen. De rest van de middag heerlijk relaxen en ’s avonds prima eten in de stad. Op weg naar Pontian Kecil, de volgende dag, treffen we het niet echt met het weer want om !5:15 uur begint het te regenen en na de eerste bui volgen er nog 3 waarbij de laatste heel heftig is en ruim anderhalf uur duurt. Gelukkig hebben we de avond ervoor een hotel gereserveerd zodat we niet opzoek hoeven als we rond half zes arriveren. De kamer is Mwahhh maar we mogen de fietsen op de kamer zetten. Na een uur is het echter nog bloedheet op de kamer, als ik dat aangeef bij de receptie en vertel dat de airco niet koelt kunnen we verhuizen naar een andere kamer, de fietsen mogen op de vorige kamer blijven staan. Wat en luxe, een kamer voor de fietsen 😉 het is ook meteen de enige luxe van het hotel. De volgende dag een prima rit naar Johor Bahru, de hoofdstad van het Sultanaat Johor en gelegen recht tegenover Singapore. Na wat zoeken vinden we een prima hotel in het hartje van het (oude) centrum van Johor Bahru recht tegenover een aantal Chinese ‘vreetschuren’ waar op zondag (de dag dat we arriveren) zwaar gegokt (en gedronken) wordt door de Chinezen. Deze “vreetschuren” zijn 24/7 open en er is altijd volk! Heel leuk om hier te zijn. Johor Bahru is een heel grote stad en ontwikkelt zich als tegenhanger van Singapore als het gaat om handel en shopping centra. Het prijsniveau is hier lager dan in Singapore dus er komen veel Singaporezen shoppen in het weekend. De oude binnenstad is heel gezellig en kent ook een echte nightmarket die elke avond wordt opgebouwd rond 19:00 uur en duurt tot rond 01:00 uur in de nacht. We bezoeken er in de twee dagen dat we er zijn verschillende hindoetempels waaronder 1 zogenaamde Glass Temple en een Chinese tempel. Het gehele interieur van de Glass Temple is bedekt met kleine spiegeltjes in mozaïek formaat. Super apart om te zien. Vorig jaar hebben we ook zo’n tempel bezichtigt in Thailand in Nakhon Thani, die was groter maar deze is ook zeker de moeite waard. Verder bezoeken we ook nog een enkel museum, helaas is de top attractie op dit gebeid, het Palace Museum, voor renovatie gesloten.
In Nederland hebben we, voor vertrek, een 60 dagen visum voor Indonesië geregeld, een van de eisen daarbij was dat we niet alleen een bewijs van uitreis uit Indonesië moesten overleggen maar ook een bewijs van inreis. Het eerste was niet moeilijk (het was onze vliegticket naar huis) de laatste wel, we komen immers over zee Indonesië binnen. We moesten hiervoor een bootticket kopen van Pasir Gudang (Maleisië) naar Batam (Indonesië). Na heel veel gedoe en zoekwerk is dat uiteindelijk gelukt zodat we het visum konden verkrijgen. Het betekent echter wel dat we op woensdag 8 maart vanuit Pasir Gudang, op 40 km van Johor Bahru, met de boot overgaan naar Batam. Op maandag raken we echter aan de praat met iemand in een Mac Donald  vestiging, waar ook de ratten vaste klant zijn, ze lopen gewoon door het restaurant! Hij geeft aan dat we ook met de boot vanuit Johor Bahru naar Batam kunnen (5 km fietsen). We nemen een taxi (kosten RM 8,-) naar de International Ferry Pier en informeren daar naar de mogelijkheden. Het is zo dat we van hieruit de boot kunnen nemen naar de Batam (kosten RM 88,- p.p. incl. de fietsen). We besluiten deze ferry te nemen, en pakken een taxi terug naar het hotel. Als we instappen is de eerste aanslag op de meter al RM 7,- terwijl we weg rijden geef ik aan dit echt niet te gaan betalen, we betaalde op de heenweg totaal RM 8,-  je begrijpt wel ………………… er ontstaat een ruzie tussen de taxichauffeur en mij over de rit prijs. Hij geeft aan al 4 uur gewacht te hebben op een vrachtje vandaag, ik geef aan dat nu net niet mijn probleem is => eind van het liedje, wij stappen uit (kost wel RM 7,20) en lopen een stuk richting hotel. Onderweg een andere taxi aangehouden die ons wel voor een redelijk bedrag (RM 5.-) naar het hotel brengt.
Op woensdag gaan we over van Johor Bahru naar Batam. Het is een plezierig boottripje door de Straat van Singapore en een kort stukje overzee. Als we op Batam aankomen laden we de fietsen weer op na onze inreisstempel van de douane te hebben ontvangen en gaan op pad voor een kort ritje naar een hotel in Batam Centre. Het is wel even schrikken over hoe arm Indonesië is ten opzichte van Maleisië en Thailand. Het uit zich in de zeer slechte en stoffige wegen met heeeeeel steile hellingen en uitzonderlijk slecht asfalt. Dit is echt een stap terug in de tijd. Na een kilometer of 7 komen we bij een hotel dat ik als eerste had uitgezocht om naar uit te kijken. Het is meteen raak, prima kamer, schoon en met leuk uitzicht en heel vriendelijk personeel. Na enig afdingen besluiten we hier te blijven voor de nacht. Als ik aan de praat raak met de manager van het hotel. Ik geef aan dat we naar Batam zijn gekomen om vandaar verder te reizen per boot naar Jakarta, ik moet daarvoor wel naar de andere kant van het eiland om dat daar de vestiging van de Rederij (Pelni) is. Zij geeft aan dit voor ons te regelen en meteen na te gaan of de fietsen mee kunnen aan boord. Pelni is een staatsonderneming die bootverbindingen verzorgt tussen de alle grote en middel grote eilanden van Indonesië voor het vervoer van vracht met enige accommodatie voor passagiers.  De volgende dag heeft zij voor ons een eerste klas hut geboekt voor 2 personen, de bootreis gaat 5 dagen duren en krijgt het karakter van een Cruise omdat we vanuit Batam eerst naar Sumatra varen, daar 2 havens aandoen, dan weer terug naar Batam en dan verder via een eiland onderweg naar Tanjung Priok (Jakarta). De eerste klas boottickets zijn inclusief 3 maaltijden per dag in het eerste klas restaurant. Alles bij elkaar kost het ons IRP 3.500.000 of te wel € 210 voor twee personen en de fietsen 😊
Het vertrek is op zondag 11 maart, in afwachting van ons vertrek vermaken we ons met het bezoeken van de weinige bezienswaardigheden op Batam.

We kijken erg uit naar onze 5 daagse cruise en de aankomst in Jakarta😊

    

 

3 gedachten over “Indonesia, here we come

  1. Hoi,

    Een hele fijne boottocht/cruise gewenst! Is weer eens iets anders dan kilometers wegtrappen op jullie fietsen! Ik hoop voor jullie dat het een rustig ‘zeetje’ is.
    Liefs,

    Aty

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *